ARİNKOM TTO tarafından 29 Nisan Salı günü ANAÇ Ön
Kuluçka Merkezi’nde, TÜBİTAK ARDEB 3005 - Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi
Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında bilgilendirme ve deneyim
paylaşımı toplantısı gerçekleştirildi.
Toplantı, ARİNKOM TTO Projeler Koordinatörü Banu
Gültekin’in sunumu ile başladı. Sunumda TÜBİTAK 3005 Programı'nın amaçları,
destek kapsamı, öncelikli konuları, başvuru süreçlerinde dikkat edilecek
hususlar hakkında ayrıntılı bilgi verdi. Ayrıca programın sürekli açık, bütçe
ve destek kapsamı (24 ay - 1.000.000 TL) gibi temel unsurları aktardı. Banu
Gültekin, TÜBİTAK 3005 kapsamında desteklenen projelerde dikkat edilmesi
gereken konular, başvuru süreçlerinde ARİNKOM TTO’nun sağladığı birebir destek
hizmetleri hakkında bilgi verdi.
Ardından Doç. Dr. Alaaddin Faruk Paksoy, destek almaya
hak kazanan “Türkiye’de Eğitim Haberciliği ve Eğitim Haberciliğinin
Geliştirilmesi” başlıklı TÜBİTAK projesinin yazım ve yürütme süreçlerine
ilişkin deneyimlerini katılımcılarla paylaştı. Sunumunda, projenin ilk aşamada
TÜBİTAK 1001 programına başvurusunun yapıldığını, ancak "durum tespitine
yönelik rutin bir çalışma niteliği taşıdığı" gerekçesiyle kabul
edilmediğini, belirtti. Bu süreçte proje kapsamını genişleterek, toplumsal ve
kamusal fayda odaklı çıktılar üretecek şekilde TÜBİTAK 3005 programına
uyarladıklarını aktardı. Doç. Dr. Paksoy, toplantıda projenin ana amaçlarının
Türkiye'de eğitim haberciliğinin kavramsal çerçevesini gazetecilik pratikleri
açısından belirlemek ve bu alanda uzmanlaşmak isteyen bireyler için akademik
bir altyapı oluşturmak olduğunu ifade etti. Ayrıca projenin, eğitim
habercileriyle gerçekleştirilecek derinlemesine görüşmeler, eğitim konulu haber
kaynaklarının kapsamlı biçimde analizi, Türkiye’nin en fazla takip edilen ana
akım ve alternatif haber portallarının veri kaynağı olarak kullanılması,
disiplinlerarası bir yaklaşımla iletişim ve eğitim bilimlerinin birikimlerinden
yararlanılması yoluyla akademik yayın, ders kitabı ve ders içeriği üretimi gibi
somut çıktılar sağladığı ifade edildi. Bu kapsamda, eğitim haberciliği alanına
ilişkin nitelikli akademik çalışmaların artırılması, bu alanda uzmanlaşmak
isteyen bireyler için kaynakların oluşturulması ve Türkiye’de eğitim
haberciliğinin gelişimine bilimsel katkı sunulduğu, belirtildi.
Ayrıca toplantıda proje yazım ve bütçeleme sürecine
ilişkin önemli deneyimlerini de aktaran Doç. Dr. Alaaddin Faruk Paksoy, TÜBİTAK 3005
programının ruhuna uygun bir yaklaşım sergilenmesi, pilot çalışma yapılması,
bütçe planlamasında karşılaşılan zorlukların öngörülmesi, ARİNKOM TTO geribildirim
sürecinden yararlanılması ve yaygın etki takviminin hazırlanmasının kritik
hususlar olduğunu vurguladı.
Sunumunun sonunda, proje kapsamında geliştirilen ve
kamuya açık şekilde erişilebilen "Eğitim Haberciliği" web sitesi (https://egitimhaberciligi.anadolu.edu.tr) katılımcılar ile
paylaşıldı. Toplantı, katılımcıların sorularının yanıtlanmasının ardından
sonlandırıldı.