ESKİŞEHİR TEKNİK ÜNİVERSİTESİ PROJE TABANLI STAJ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak
Amaç ve Kapsam
MADDE 1 – Bu Yönerge, Eskişehir Teknik Üniversitesi Proje Tabanlı Staj uygulamasının temel ilkelerini planlama, uygulama ve değerlendirme esaslarını düzenler.
Dayanak
MADDE 2 – Bu Yönerge, Eskişehir Teknik Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 8 inci Maddesi ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun Ek 23 üncü Maddesine dayanılarak hazırlanmıştır
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 3 – Bu Yönergede geçen;
- Akademik Danışman: Proje tabanlı staj çerçevesinde proje ile eşleştirilen öğrenciye proje ile ilgili konularda proje tabanlı stajın devam ettiği süreç içinde danışmanlık yapan öğretim elemanını,
- Birim: Eskişehir Teknik Üniversitesi Fakülte ve Meslek Yüksekokullarını
- Bölüm: Eskişehir Teknik Üniversitesi Fakültelerine bağlı bölümleri,
- Fakülte: Eskişehir Teknik Üniversitesi'ne bağlı fakülteleri,
- İşbirliği Protokolü: Proje Tabanlı Staj ile ilgili kontenjanları ve şartları açıklayan ve işyeri yetkilisi ile Rektör tarafından imzalanan belgeyi,
- İşyeri: Öğrencilerin staj yapmak üzere görevlendirildikleri kurum/kuruluş ve firmaları,
- Koordinatör: ARGE ve İnovasyon Koordinasyon Birimi'nde (ARİNKOM) Proje Tabanlı Staj konusunda çalışmak üzere görevlendirilmiş Öğrenci Programları Koordinatörünü,
- Koordinatörlük: ARİNKOM Birimi içerisinde oluşturulan Öğrenci Programları Koordinatörlüğünü,
- Program: Eskişehir Teknik Üniversitesi Meslek Yüksekokullarına bağlı bölümlerdeki programları,
- Proje: Bir probleme çözüm bulma ya da beliren bir fırsatı değerlendirmeye yönelik, bir ekibin,
başlangıcı ve bitişi belirli bir süre ve sınırlı bir finansman dahilinde, bir takım kaynaklar
kullanarak, müşteri memnuniyetini ve kaliteyi göz önünde bulundururken olası riskleri
yönetmek şartıyla, tanımlanmış bir kapsama uygun amaç ve hedefler doğrultusunda özgün bir
planı başlatma, yürütme, kontrol etme ve sonuca bağlama sürecini,
- Proje Tabanlı Staj (PTS): Kurum ve Kuruluşların belirlediği konularda gerçekleştirilen
projeye, öğrencinin bilgi ve becerisini katarak projeye katkı sağladığı, aynı zamanda
öğrencinin edindiği teorik bilgileri kullanmasını ve deneyim kazanmasını hedefleyen proje
esaslı bir stajı,
- Rektör: Eskişehir Teknik Üniversitesi Rektörünü
- Sektör Danışmanı: Proje tabanlı staj çerçevesinde proje ile eşleştirilen öğrenciye proje ile ilgili
konularda proje tabanlı stajın devam ettiği süreç içinde danışmanlık yapan sektör çalışanını,
- Üniversite: Eskişehir Teknik Üniversitesini,
İKİNCİ BÖLÜM
Koordinatörlük Teşkilatı, Görevleri ve Yönetimi
Kuruluş ve Yönetim
MADDE 4 – PTS Uygulaması ile Üniversite Sektör (Kamu, Özel, Sivil Toplum Kuruluşları
(STK)) işbirliğinin geliştirilmesi, oluşturulan işbirlikleri ile bölgesel ve ulusal gereksinimlerin
karşılanmasına katkıda bulunulması ve öğrencilerin yaptığı stajların niteliğinin arttırılması
amaçlanmaktadır. PTS uygulamasının yürütülmesinden Öğrenci Programları Koordinatörlüğü
sorumludur. Koordinatörlük aşağıdaki organlardan oluşur:
- Koordinatör
- Danışma Kurulu
- Fakülte ve Meslek Yüksekokulu Staj Komisyonları
Proje Tabanlı Staj Koordinatörlüğünün Görevleri
MADDE 5 - Proje Tabanlı Staj Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
- Öğrencilerin alanlarıyla ilgili bir proje ile kurum ve kuruluşlarda fiilen çalışmalarını,
kavramsal bilgilerinin uygulanmasını ve tecrübe kazanmalarını sağlar.
- Öğrencilerin PTS vb. çalışmalarla mevcut yeteneklerini en üst düzeyde geliştirmeleri için
öğrencilere rehberlik eder.
- PTS sürecinde öğrencilerin mevcut eğitimlerinde iyileşmeye açık alanları, öğrenciler ve
işverenler ile temasa geçerek tespit eder ve bunların telafisi için Üniversite yönetimine
önerilerde bulunur
- Öğrencilerin iş yerlerinde karşılaştıkları problemlere çözüm bulunmasını sağlar ve ÜniversiteSektör işbirliğini geliştirici çalışmalar gerçekleştirir.
- ESTÜ’ye bağlı fakülte, enstitü ve meslek yüksekokullarında öğrenim gören önlisans ve lisans
öğrencilerinin işletmelerde yürüteceği proje tabanlı staj kapsamındaki çalışmaların ilgili firma
ile yapılan İşbirliği Protokolünde (EK-1) belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülmesini sağlar.
- Kurumlardan gelen bilgi ve talepleri Üniversitenin ilgili birimlerine duyurur, aday öğrencileri
belirler, aday öğrencileri kurumlara mülakata gönderir, mülakat sonuçlarına göre öğrencilerin
işyerlerine yerleştirilmelerini sağlar.
Koordinatör
MADDE 6 – Koordinatör ARİNKOM TTO Yöneticisi tarafından görevlendirilir.
Koordinatör, Koordinatörlüğün çalışmalarından Rektöre karşı sorumludur.
Koordinatörün Görevleri, Yetkileri ve Sorumlulukları
MADDE 7 - Koordinatörün görevleri, yetkileri ve sorumlulukları şunlardır:
- Danışma Kurulunun gündemini hazırlar.
- Danışma Kurulu'nun aldığı kararları ve hazırladığı çalışma programını uygular.
- Koordinatörlüğün çalışmalarını düzenler,
- Programın başarılı şekilde yürütülmesi için her türlü eşgüdüm ve iletişim faaliyetlerini sağlar.
- Her bölüm/program için gerçekleşen PTS faaliyetlerinin yıllık raporunu hazırlar ve raporu
Rektörlüğe sunar.
- İş yerinin talebi üzerine gerektiğinde öğrencinin stajını sonlandırmak.
Danışma Kurulu
MADDE 8 - Danışma Kurulu Rektörün başkanlığında, Rektör tarafından üç yıl için
görevlendirilen 7 üye ve Koordinatörden oluşur. Üyelerin üçü üniversite-sektör (Kamu, Özel, STK) işbirliğine örnek oluşturacak çalışmalarda bulunmuş ve bulunmakta olan öğretim elemanları
arasından, diğer dört üye ise sektör (Kamu, Özel, STK) temsilcileri arasından Rektör tarafından
seçilir. Görev süresi dolan üye yeniden görevlendirilebilir. Görev süresi dolmadan ayrılan üyenin
yerine, üç yıl için yeni bir üye görevlendirilir. Koordinatör danışma kurulunun doğal üyesidir ve
Danışma Kurulu, Koordinatörün daveti üzerine salt çoğunlukla, yılda bir kez toplanır ve toplantı
kararları tavsiye niteliğindedir
Danışma Kurulunun Görevleri, Yetkileri ve Sorumlulukları
MADDE 9 - Danışma Kurulunun görevleri, yetkileri ve sorumlulukları şunlardır:
- Üniversite Sektör İşbirliğinin geliştirilmesine yönelik yapılması gerekenler konusunda
kararlar alır
- PTS ile yapılan projelerin nitelik ve sayısının arttırılması, yeni işbirliklerinin oluşturulmasında
kararlar alır.
Fakülte ve Meslek Yüksekokulu Staj Komisyonları
MADDE 10 - Fakülte ve Meslek Yüksekokullarının Staj Komisyonları, ilgili birimin staj
yönergelerine göre belirlenir. Koordinatörlük faaliyetleri altında ilgili komisyonlar ile görüş
alışverişi yapılarak işbirliği içinde çalışmalar yürütülür.
Fakülte ve Meslek Yüksekokulu Staj Komisyonlarının Görevleri, Yetkileri ve
Sorumlulukları
MADDE 11 — Fakülte ve Meslek Yüksekokulu Staj Komisyonlarının görevleri, yetkileri ve
sorumlulukları şunlardır:
- Firmalardan gelen PTS taleplerinin ilgili bölümlerde/programlarda öğrencilere duyurulmasını
ve yapılan başvuruların koordinatörlüğe iletilmesini sağlar.
- Gerçekleşen staj faaliyetleri ile ilgili hazırlanmış yıllık raporu değerlendirir, rapor hakkında
görüş ve önerilerini Rektörlüğe bildirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Proje Tabanlı Staj Uygulaması
Proje Tabanlı Staj Süresi ve Başvuru Koşulları
MADDE 12 — PTS Programının süresi en az 45 iş günü, en fazla 90 iş günü olabilir. Staj
süresince haftada en az bir kez yarım gün olmak üzere firma öğrenciye Akademik Danışmanı ile
proje hakkında görüşme yapması için izin verir. Yapılan PTS birim/bölüm staj komisyonunun onayı
ile en fazla bir zorunlu staj yerine sayılabilir.
Programa başvuru yapmak isteyen aday önlisans/lisans öğrencilerinin aşağıdaki koşulları sağlaması
gerekir;
- Eğitim gördükleri alanda lisans öğrencilerinin 4. yarıyılı önlisans öğrencilerinin ise 2. yarıyılı
tamamlamış olmak,
- İlgili firmanın özel bir talebinin olmaması durumunda, Genel Not Ortalaması en az 2.5 ve
üzeri olmak,
- Herhangi bir disiplin cezası almamış olmak.
Staja Başvuru ve Staja Başlama Süreci
MADDE 13 — PTS Programlarıyla ilgili süreç; kurum ve kuruluşlardan gelen proje
taleplerinin alınması ile başlar. Proje tabanlı stajyer ihtiyacı ilgili birimlere iletilir. İlgili birimlerden
gelen başvurular proje başlangıcından önce planlanan zaman aralıklarında toplanarak kurum ve
kuruluşlara iletilir. Kurum ve kuruluşlar başvurular arasından uygun gördükleri stajyer adayları
koordinatörlük aracılığıyla mülakata çağırır. Program kapsamında kurum ve kuruluşlar mülakatları
gerçekleştirir ve staj için seçilen stajyer adaylar belirlenir. Gerekli evrakların tamamlanmasını
takiben aday iş yerinde staja başlar.
Proje Tabanlı Staj, esas olarak öğrencinin öğrenim hayatı süresince bir kez ve eğitim öğretimin
fiilen yapılmadığı süreler içinde yapılır. Ancak, hafta içi en az üç günü boş olan öğrenciler bu kuralın
dışında tutulur ve stajlarına herhangi bir ayda başlayabilir. Çakışma aranmayan ve/veya bitirme
tezlerinin bulunduğu günler de boş gün kapsamında değerlendirilir.
Öğrencilerden İstenecek Belgeler
MADDE 14 — PTS'ye başvuru ve kabul sürecinde öğrencilerden aşağıdaki belgeler istenir:
- Not ortalamasını gösterir belge (Not Durum Belgesi/Transkript),
- Öğrenci Başvuru formu
- Öğrenciye ait özgeçmiş,
- Kurum ve kuruluşların talep ettiği diğer belgeler.
Akademik Danışmanın Atanması, Görev ve Sorumlulukları
MADDE 15 — PTS’ye başlayan her öğrenci için Koordinatörlük ilgili birime bir akademik
danışmanın atanması için başvurur. İlgili birim yöneticisi, bölüm/program başkanlığı ile işbirliği
içerisinde öğretim elemanları arasından akademik danışmanı atar ve bir hafta içinde
Koordinatörlüğe bildirir.
Akademik danışmanların görev ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
- Öğrencinin Sektör Danışmanı ile sürekli temas halinde kalarak projenin ilerleyişini izler ve
üniversite-sektör işbirliğinin sürdürülebilirliği konusunda katkı sağlar.
- Öğrenciye staj sonrası sunacağı raporun hazırlanmasında rehberlik eder.
-
Staj raporunu değerlendirir.
- PTS Değerlendirme Anketini doldurur
- Kurum ve kuruluşlar ile olan ilişkilerde kurum ve kuruluşlara ait özel bilgileri ve proje
sonuçlarını gizli tutar.
Sektör Danışmanı Atanması, Görev ve Sorumlulukları
MADDE 16 — PTS’ye başlayan her öğrenci için ilgili iş yeri kurum çalışanlarından bir sektör
danışmanı atar ve Koordinatörlüğe bildirir.
Sektör danışmanlarının görev ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
- Öğrencinin akademik danışmanı ile sürekli temas halinde kalarak projenin ilerleyişini izler ve
üniversite-sektör işbirliğinin sürdürülebilirliği konusunda katkı sağlar.
- Projenin akademik danışmanı ile birlikte bilimsel ve sektörel boyutlarda projenin planlandığı
şekilde yürütülmesine katkı sağlar.
- Staj Raporunu değerlendirir.
- PTS Değerlendirme Anketini doldurur.
- Öğrencinin projedeki çalışma performansını takip eder. Talep edildiğinde öğrencinin
performansı hakkında sonuçları Koordinatörlüğe bildirir.
Öğrencilere Sağlanacak İmkânlar
MADDE 17 — PTS yapacak öğrencilere;
- Kurum ve kuruluşlar en az yasada öngörülen oranlarda ücret öderler.
- Kurum ve kuruluşlardan ulaşım ve işçilere sağlanan diğer sosyal hizmetlerden ücretli veya
ücretsiz olarak yararlandırılması beklenir.
- Üniversitenin ilgili birimi, PTS kapsamında stajyer olarak seçilen öğrencilerin staj süresince,
5510 sayılı kanun gereği sigortalar ve sigorta primlerini öder.
Stajın Değerlendirilmesi
MADDE 18 — PTS'nin değerlendirilmesi aşağıdaki gibi gerçekleştirilir;
- PTS tamamlandığında öğrenci, PTS için akademik danışmanı rehberliğinde PTS kılavuzuna
uygun olarak staj raporunu hazırlar. Öğrenci, hazırladığı raporu sektör danışmanına ve
akademik danışmanına imzalattıktan sonra PTS Koordinatörlüğüne, ilgili birimin Staj
Komisyonuna, Akademik Danışmanına ve stajını tamamladığı kuruma birer kopyasını teslim
eder.
- Yapılan PTS, zorunlu staj olarak ilgili birim staj komisyonunun önerisi üzerine Yönetim
Kurulu kararı ile kabul edilebilir.
- PTS'nin zorunlu staj olarak kabul edilebilmesi için öğrenci ayrıca zorunlu stajının kabul
edilmesini istediği birimin staj yönergesine ve staj kılavuzuna uygun olarak staj raporunu
hazırlar. İlgili birim staj komisyonu, ek rapor ve belge istemeden, PTS değerlendirme
raporunu yeterli görebilir. Bu durumda PTS değerlendirme sonucu zorunlu stajın sonucu
olarak kabul edilir.
- Staj tamamlandığında öğrencinin hazırlayacağı PTS raporu akademik danışman ve sektör
danışmanı tarafından ayrı ayrı değerlendirilir. Her iki danışmanın vermiş olduğu notların
ortalaması başarı puanını oluşturur. PTS'nin başarılı sayılabilmesi için başarı puanı 100 tam
puan üzerinden en az 70 puan ve değerlendirme raporlarının her birinden en az 50 puan
alınması gerekir. Değerlendirmeler 100 tam puan üzerinden yapılır.
Disiplin İşleri
MADDE 19 — PTS Programına katılan öğrenciler staj süresince Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine, staj yaptığı kurumun çalışma ilkelerine, iş koşulları,
disiplin ve iş güvenliğine ilişkin kurallarına ve yasal düzenlemelere uymak zorundadır.
Staj Devam Zorunluluğu
MADDE 20 – Staja devam zorunludur. PTS Programı sırasında geçerli mazeretler de dahil
olmak üzere öğrencinin toplam devamsızlık süresi uygulama döneminin %10'unu aşarsa öğrencinin
stajı iptal edilir. Haklı bir gerekçe olmaksızın stajı iptal edilen öğrenci bir daha PTS uygulamasına
başvuramaz.
Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 21 — (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat
hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 22 — Bu Yönerge Senatoda onaylandığı tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 — Bu Yönergeyi Eskişehir Teknik Üniversitesi Rektörü yürütür.